www.wavebourn.com

We create creativity!
It is currently Fri May 25, 2018 1:23 pm

All times are UTC - 8 hours [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 147 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Next
Author Message
 Post subject: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Wed Nov 17, 2010 12:08 pm 
Offline
Guru

Joined: Mon Mar 29, 2004 11:31 pm
Posts: 2130
Location: 192.168.1.15
Продолжая, вопреки всякой очевидности, подумывать про тренинг для конечных потребителей, замыслил и сюда.

Что, граждане, для человека характерно? То, что в изрядной части случаев он предпочитает быть общественным животным, а не разумным. Вроде бы и может собрать посылки, применить к ним правила вывода и получить обоснованный результат, в литературе такие случаи описаны, а стоит релюшке в мозгах щелкнуть — принимается вместо этого кричать, за который он интернационал. При этом разумность его приходится долго-долго и чаще всего напрасно тренировать, а социальность (в том числе и такого рода) явно инстинктивна.

Почему это важно в контексте психологической самопомощи? Потому, граждане психологически утопающие, что социальные импланты, от языка до морали, выгодны социуму, а отдельному индивиду, каким всяк время от времени бывает, могут быть вредны до полной несовместимости с жизнью. Социум только на бумаге звучит гордо, а глянешь на него вооруженным глазом — состоит из индивидов же, норовящих от окружащего тебя получить побольше, а обратно дать поменьше. Конфликты при этом возникают постоянно и закономерно, а индивиду в результате столь же постоянно приходится выбирать, поступить ли ему разумно (в интересах себя, любимого) или же высокоморально, и нехай тот социум подавится.

Но, допустим, высокоморальный индивид дошел до ручки и понял: всё, кранты, придется думать. И тут срабатывают вторые грабли: ни формального описания корректного мышления, ни универсального набора пригодных к использованию орфоскептических приемов у него нету. А зачастую даже и случайно наработанных навыков грамотного мышления кот наплакал — душа-парень социуму куда милее, чем умник, и кривомыслие социум прощает куда легче, чем аморалку. Вытянул на троечку — и молодец, а науки пусть сколиозные очкарики грызут.

Вот мне тут подсказывают из зала про логику. Логика, граждане, конечно, система формализованная и в какой-то мере позволяет упорядочить рассуждения. Но на практике от нее толку мало. Естественное мышление оперирует гораздо более сложными данными, а значит и правила вывода там куда замысловатее. Использовать логику для рассуждений — что пытаться на основе атомистики Гераклита ядерный реактор забабахать. Это уже готовое и вербализованное рассуждение можно логикой проверить на грубые ошибки. А быстро и качественно думать, сперва вербализуя все данные и сводя их к логическим высказываниям, да присваивая каждому единственное из всего лишь двух значений истинности (при том, что в штатном рассуждении то и дело приходится оперировать данными ненадежными, с неисключенным и неисключаемым третьим, десертом и компотом) — не смешите мои тапочки.

То есть метод обучения мышлению в мировой педагогике пока что один: загрузить обучаемого требующими размышлений задачами и надеяться, что он как-нибудь да научится думать сам собой. Это даже хуже, чем методика преподавания в музыкальных школах. Там хоть средневековый опыт ремесленного обучения учтен. В обучении же мышлению — в лучшем случае бронзовый век, личный пример хитроумных одиссеев-преподов и процент брака, тяжко поражающий воображение.

Если кто видел толковые разработки — в студию. Если нет — давайте изобретать.

_________________
Stay on target. Stay on target.


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Thu Nov 18, 2010 10:33 am 
Offline
Guru

Joined: Mon Mar 29, 2004 11:31 pm
Posts: 2130
Location: 192.168.1.15
Молчание ваше, граждане, меня ободряет и поддерживает. Laughing

Ну, раз назначенный к изобретению велосипед в ближайшем сельпо не купишь, приступим. Вали кулем, там разберем.

Характерное качество хорошего думателя: способность оперировать большими объемами данных. Где-то раньше я обозвал это качество "глубиной стека".

Действительно, чем обширнее обдумываемое семантическое поле, тем легче отыскать в нем нужное, заметить в данных сорняки и учесть всё, чему надлежит быть в рассуждении учтенным. Напротив, думая по кусочкам, можно пропустить нужное, принять лажу за достоверные данные и прошляпить факты, либо упрощающие рассуждение, либо подталкивающие к иным выводам.

Практический кунштюк: при встрече с новой проблемой бывает полезно отложить обдумывание на потом и тупо всасывать данные. И пусть злые языки обзывают "статуей самурая", Razz зато мыслительное поле остается свободным от преждевременных обобщений и выводов.

Характерное качество хорошего думателя: спокойное отношение к незнанию.

Из старшего дошкольного и младшего школьного возраста многие выходят с убеждением, что незнание постыдно. Отчасти (и в контексте обучения) оно полезно и мотивирует. Но некоторых оно мотивирует — чуточку чересчур — вместо упражнения любопытства высасывать из пальца и брать с потолка.

Давным-давно, когда компьютеры переставали быть большими и делались модульными, перед инженерами-компьютерщиками встала забавная задачка. Вот у нас нолик, вот у нас единица, вот разъем. Но в модульном компьютере мы в общем случае не знаем, подключено ли что-то к разъему. Там одни нолики (или одни единички) или вообще нету данных? Самое, на мой взгляд, красивое и до сих пор используемое решение выглядело так: нулевое напряжение стали считать т. н. третьим состоянием, а для единичек и ноликов использовать отрицательные и положительные напряжения. Логика осталась двоичной, но теперь было точно известно, поступают ли на разъем данные, или там просто пусто.

Разумеется, в типичном размышлении возможных значений неизвестных гораздо больше, однако явно помечать третье состояние все равно полезно. Рассуждение, упершись в неизвестность, может остановиться, но по крайней мере вероятность прийти к ошибочному выводу резко снижается.

Характерное качество хорошего думателя: готовность передумать уже подуманное еще и еще раз.

Слишком часто случается, что однажды полученный вывод прибивают к стене гвоздями и приравнивают к аксиоме. С одной стороны, это экономит время и усилия (и позволяет прослыть человеком с твердыми принципами), с другой — может послужить причиной массы ошибок.

На этом пока прервусь, дабы желающие добавили в кучу свои наблюдения и наработанные тяжким умственным трудом кунштюки.

_________________
Stay on target. Stay on target.


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Thu Nov 18, 2010 5:58 pm 
Offline
Шаман, типа...

Joined: Tue Feb 10, 2004 12:30 pm
Posts: 7305
Location: Pleasant Hill, California
Вот некоторые упражнения из книги Джозефа Вида:

The Powers of Observation

In the Rosicrucian technique one starts by training the powers of observation. This method was used and recommended by Gautama Buddha as an initial step in training the mind. He would walk among His students while lecturing them, then suddenly stop and ask, "Where was I standing when I uttered the word faith?" Or at another time He would pause in His instruction and say, "What movements did I make with my right hand when I spoke of beauty?" Thus He taught His pupils attentiveness and trained their powers of observation. Here are three exercises designed as initial steps in learning to use your mind. They are quite simple, so simple you may think to yourself, "How can this help me?" Do not discount them. Your mind has a vast potential and until you learn how to tap this tremendous reservoir of power you will not realize to even a small degree on your capabilities. These exercises are the first step. They are designed to help you learn to "take hold of a thought." Practice each one of them at least once a day from now on. It will be no hardship -they take but a few seconds-and before long they will become almost habitual. Here are the exercises. You can see how simple they arc.

1. When you go into a room for the first time, shut your eyes for a second and see how many objects in the room you can name-table, chairs, pictures, ashtrays, desks, whatever you can recall. Do this whenever you enter a room or any place new to you.

2. After ascending or descending a flight of steps, recall how many there were.

3. (This to be done in the evening only.) Recall what you did when you first left the house this morning-or if you did not leave, what you did after breakfast. What did you see? What did you do? Recall about three or four minutes of this activity, no more. The next day recall what you did after lunch or in any other three-minute interval of your day. After two or three weeks dally practice of the foregoing you will begin to grasp their purpose and probably will design some similar exercises of your own. As you notice, the third exercise is slightly different from the others and is a step into a higher area of training. As I have said-don't let the obvious simplicity of these formulae deceive you; don't underrate them. They provide an essential preliminary training without which no sound mental control can be developed.

The Powers of Concentration

The next step toward mind control is training in concentration. Just as I am sure many of you said to yourselves, "I don't need these exercises in observation, my powers of observing are already well enough developed," so I am sure a certain number of you will say, "I don't need to learn to concentrate. I can concentrate just fine on anything I want. My whole business (or my whole life) demands concentration and I have had to learn this." You will get no argument from me on your abilities. You may have the keen, highly trained observation powers of a big-city detective or you may possess the ability to concentrate of an atomic scientist, but you miss the point. The purpose of these exercises is to teach you how to lay hold on thought, how to "find the handle," as the baseball players say. They differ from the normal, everyday type of observation and concentration in that they are conscious deliberate acts of the will and not the automatic result of a compelling need. There is a difference between emotionally motivated thought and thoughtfully motivated emotion, which I will discuss later in this chapter, but now here are some exercises in concentration. These should be performed at least once each day and you can start them the same day you start the observation exercises. You can employ them concurrently or not, as you see fit.

1. Multiply two numbers of two digits each (such as 26 and 39) in your head-not with pencil and paper. Do this until you are sure your answer is correct. Then do the same with two numbers of three digits each (as 413 x 765). Do this once each day with different numbers.

2. Memorize four lines of a poem, any poem, long or short. Do this once a day. These exercises need not go on forever, but they should continue until you begin to understand what is meant by "taking hold of thought."

3. When passing people in the street or any other place where you can see a person for a short time and then have him pass out of your field of vision, select one person and look closely into his face. Then look away and for one minute or more hold that face (a picture of it) in your mind's eye. Study its expression. Seek to understand its owner.

As you realize, exercise number 3 is different from 1 and 2 and you are correct in assuming it is designed to lead you a step beyond what you now know and understand. A conscientious practice of this exercise will be found very rewarding. Without any special effort on your part, you will find that you are developing a capacity for attuning with the people whose faces you hold before you. You will become aware of their dominant emotions-very often fear because today many people are fear-ridden, less often pity or compassion, sometimes joy, sometimes anger. If you are sensitive and pursue this practice for a longer period you will gradually become aware of their thoughts-or better, their thought forms.

Your conscious application to these exercises puts your brain to work in such a simple way that you can observe it working. Then by observation of your brain at work, you will gradually come to an apprehension of thought. Thought is an activity of your mind and the mind can function apart from the brain. Thus it is possible to think apart from the brain and certain people have trained themselves to do this. But the average person is trained from birth to recognize only those impacts upon his consciousness that come via the physical senses and record them- selves on his brain. Thus all scientific thought, deductions based upon physical observations, and all reasoning are done through the brain. Almost all of the memory records you use are stored in brain tissue. Your mind keeps a much better memory store- house than the brain but because we lean so heavily on the brain we seldom reach into the mind to recall an incident from the past. We are all so dependent on the brain that even abstractions like love, hate, fear, patriotism, and generic ideas like dog, horse, house, and farm-which are clearly superphysical and therefore belong in the realm of the mind-even they register or employ a corresponding image in the brain or on that inner screen of the brain sometimes called the phantasm.

The Powers of Meditation

If you want to use thought to its full potential, if you want to employ the great power of thought, you must learn to think consciously apart from the brain. The brain is a wonderful and most useful tool but for most creative work, creation of the highest order, the brain is like a strait jacket which restricts, binds and limits the action of the mind. So it is necessary to go on to another group of exercises designed to aid you in your effort to employ thought consciously and with purpose. These are exercises in meditation.

As you undoubtedly realize, concentration exercise 3 is partly meditative in character There are many meditation techniques which differ one from the other according to need and purpose. Here we will give three exercises all aimed at the same objective, to train you to apprehend and employ thought.

1. Find a place where you will be free from interruption for

five minutes Seat yourself in a straight back chair with your feet touching but not crossed. Allow your hands to rest easily in your lap and sit relaxed but with your back straight and your head erect. Breathe easily and naturally. Close your eyes and think of the color blue, any shade of blue from the pale blue which is nearly white all the way down the scale to the deep purple. Think of just one shade in any one meditative period. See it all around you. See it fill the entire room. Do not dwell on this for more than one minute but at the same time do not let your mind wander. This will require an effort of the will and you may not be entire
The Powers of Meditation

If you want to use thought to its full potential, if you want to employ the great power of thought, you must learn to think consciously apart from the brain. The brain is a wonderful and most useful tool but for most creative work, creation of the highest order, the brain is like a strait jacket which restricts, binds and limits the action of the mind. So it is necessary to go on to another group of exercises designed to aid you in your effort to employ thought consciously and with purpose. These are exercises in meditation.

As you undoubtedly realize, concentration exercise 3 is partly meditative in character There are many meditation techniques which differ one from the other according to need and purpose. Here we will give three exercises all aimed at the same objective, to train you to apprehend and employ thought.

1. Find a place where you will be free from interruption for five minutes Seat yourself in a straight back chair with your feet touching but not crossed. Allow your hands to rest easily in your lap and sit relaxed but with your back straight and your head erect. Breathe easily and naturally. Close your eyes and think of the color blue, any shade of blue from the pale blue which is nearly white all the way down the scale to the deep purple. Think of just one shade in any one meditative period. See it all around you. See it fill the entire room. Do not dwell on this for more than one minute but at the same time do not let your mind wander. This will require an effort of the will and you may not be entirely successful at first, but keep trying and you will be. When the minute (approximately) is up, spend the next minute thinking of pink and the third minute in the same manner thinking of pure white, the white of new-fallen snow in the sunshine, a crystalline brilliance. Spend not more than three minutes in all, then rise, take a deep breath and relax. Then proceed to the next meditation.

2. Resume the same position as in exercise i and with your eyes closed, think of a sound. Think of a violin playing- playing any selection familiar to you. But it must be a violin, not voice or another musical instrument. If an orchestration should swell up around the key sound, separate it out until you hear only the clear note of the violin. One minute only. For the next minute hear a horn or a reed instrument like a saxophone, either one. But remember, hear only that one instrument and shut out all other sound. For the third minute hear in your mind a piano playing a piece of music familiar to you. This is more difficult because instead of single notes there will be chords and complex combinations. Carry it for a minute, not more, then shut it out, rise, take a deep breath and relax.

As you can observe, these are training exercises. They parallel in the area of the mind the simple movements of the infant who is exploring the physical world for the first time. These are your initial endeavors to experiment with the mental world. To per- form them perfectly is at first impossible. You will make many errors. You won't be able to carry the violin or piano clearly and other sounds will intrude well before the full minute has been completed. The colors will become confused and you will have a veritable rainbow at one time and no color at all at another. But gradually by trying and keeping at it you will gain more and more.

3. The third exercise is of a different type. In 1 and 2 you heard sounds and saw colors and your will was brought into play only in order to keep your attention upon the desired objective and to shut out disturbance. In this, the third exercise you are to use your will in a different way. So sit as before and when you have relaxed with your eyes closed see the color pink all around you. See a clear light pink, not a fabric pink but pink as in a ray of light. It is important to see this not only in front and to the sides but also in back, above, below and all around you. See yourself entirely enveloped in a pink cloud which extends six to ten inches out from you in all directions. Hold this image for one full minute, then dismiss it from your mind, rise, take a deep breath and relax.

These are basic exercises, each one slightly different. Many variations exist; there are probably hundreds. As you progress you will catch the tone of each exercise and be able to design variations of your own. But for the present follow the outline given. Remember, in the world of the mind you are like a baby earning to walk or learning to hold things. Just as the infant programs into his consciousness the right muscular action to use when picking up a spoon, so you must learn the delicate control necessary to bring a thought form into physical manifestation.

At this point I want to reveal to you a little-known but very important tact. The mind is the kingly part of each one of us. It is designed by nature and the power it can wield to be the ruler of our lives and to control all the events in them. Yet most of us employ it as a servant. We make the mind the slave of our appetites and emotions. The mind accepts this indignity with considerable reluctance. It registers subtle complaints but, with our customary lack of awareness, we don't notice them. And we completely fail to understand its more vigorous protests which often take the form of illness and disaster. No wonder our at- tempts to use the power of the mind usually end in failure.

For the purposes of analysis we have been describing human nature as having three parts, the physical, emotional and mental. Actually, no separation or division exists. They are all you. Normally you think of the physical body as "I." This is the visible collection of cells and molecules known as John Smith or Sally Jones, It cats and breathes to keep its life and rests when it is tired. Its basic functions are mostly automatic and were designed ,by an Intelligence far above and beyond our creative abilities. These physical bodies are most remarkable instruments. They have the ability to repair themselves and if allowed to function uninterruptedly in the smooth automatic manner in which they were designed, they would probably last forever-or at least as long as we wanted to use them. But humanity-and this means all of us-has developed certain habits of action and emotion and thought that interfere with the normal functioning of the physical equipment and cause it damage.

Today most intelligent and well-educated people control their physical impulses very well. We are beginning to learn the art of self-restraint. But unfortunately our emotional natures are still dominant and, in spite of our good intentions and best efforts, the emotional nature takes control and orders the "complete man" around. The great fears so rampant in the world-and in our present day the greatest sin is probably fear-infect nearly everyone. Fear, like several other basic emotions, is an incentive to action, a powerful incentive to physical action. Originally it was implanted for a good purpose. When fear was experienced, and primitive man only felt fear when confronted by danger, adrenalin was released immediately into his blood stream in order to stimulate his heart action and give him a rapid increase in strength and energy with which to meet the threat. Today we experience fear quite often when there is no danger present. Since the body does not analyze, it releases the adrenalin to provide strength and energy, which is then not used. This leaves a residue which becomes a poison in the bloodstream and eventually breaks down the physical structure, one way in which a destructive emotion can cause actual physical damage. There are countless others. It can be said without fear of contradiction that all violent emotions leave harmful physical effects in their wake.

To live on the emotional level, and most people today do live on the emotional level, to permit our emotions to control our actions seriously hampers the functioning of our minds. The emotions were designed as tools to be used, as incentives to action. We mistakenly let them rule us. If you would change this pat- tern, if you would improve your life and create a future nearer your heart's desire, take the first step upward. Learn how to think. Learn how to let your mind direct your life and displace the authority of your emotions.

Those who have tried this know it to be more difficult than it sounds. Yet it is not so difficult but that everyone who reads this may accomplish it. Determination, will and work are required. And the place to begin is with the simple exercises given earlier in this chapter. These will lead you step by step in a most gentle fashion away from emotional control and bring your mind into the dominant position for which it was designed.

Let me make some points clear. Your physical appetitites are not to be blocked out, they must not be negated. That is the way of suppression which always ends in an explosion. Control and guidance form the proper technique by means of which the physical impulse is redirected, rechanneled and not suppressed. For example, if you have a craving tor a rich dessert which you know is not good for you, it is better to take something like fruit than nothing at all. In this way the craving is not denied, merely redirected to a better food. Some teachers recommend that you "kill out desire." This does not mean you should eliminate and destroy your emotions. You would be only halt human if you did. Again, the best technique is redirection. Each emotion is dual in nature. It has higher and lower counterparts. You should strive to channel all your emotional drives into the higher counter- parts. For example, we are told that love is the highest emotion of which we are capable, yet it has lower and higher counterparts -love of self as opposed to love of others. Brought to its highest, love of others becomes love of all men, nay, love of all that lives and breathes. As another example, fear is most destructive and must be replaced with trust and confidence. The higher counter- parts are creative and will bring to you the strength and the benefits that you need. Each emotion should be examined, not taken for granted. If you are manifesting the lower counterpart, try to change it to its higher form.

It is unwise to attack the emotions directly. By doing so you focus your attention upon your desires and in this way they are actually strengthened, for energy follows thought. It is much better to approach the problem as has been suggested, by taking steps to develop an awareness of and an interest in your mind. As you become more and more preoccupied with your mental processes, your physical appetites and lower emotions will gradually lose their dominance over you, until you are ultimately able to free the power of thought. Therefore do not regard the exercises suggested here as trivial. They are simple, yes, but they are the first steps on the highway which leads to the control of your destiny.

_________________
А женщина даже в мужской рубашке выглядит гораздо приличнее, чем мужчина в женских колготках! Be-be-be!


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Fri Nov 19, 2010 1:15 am 
Offline
Guru

Joined: Mon Mar 29, 2004 11:31 pm
Posts: 2130
Location: 192.168.1.15
Это чуточку не о том.

Вспомни, как тебе удавалось додуматься до чего-то, до чего не додумывались другие. Что ты в такие моменты делал иначе? Недостаток каких способностей замечал у этих других?

То, что я там указал, в основном последствия лингвистической дрессировки, случайно оказавшиеся полезными и в других контекстах. Мне интересно, на какие трюки в других цирках натаскивают. Wink

_________________
Stay on target. Stay on target.


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Fri Nov 19, 2010 1:32 am 
Offline
Guru

Joined: Mon Mar 29, 2004 11:31 pm
Posts: 2130
Location: 192.168.1.15
Если с анализом не выходит — тащите конкретные ситуации хольным писом, раскрутим и посмотрим.

_________________
Stay on target. Stay on target.


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Sun Nov 21, 2010 7:43 am 
Offline

Joined: Fri Nov 24, 2006 1:34 pm
Posts: 702
Location: Екатеринбург
Тема очень очень интересная. Чем помочь, однако не знаю. Буду наблюдать пока за вами.


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Sun Nov 21, 2010 10:55 am 
Offline
Guru

Joined: Mon Mar 29, 2004 11:31 pm
Posts: 2130
Location: 192.168.1.15
На всякий случай: речь не об эпохальных открытиях. Любая бытовая искра разума годится и приветствуется, лишь бы в ситуации было более одного человека и решения, предложенные другими, были бы хуже именно в силу того, что на одних исходных данных автор наблюдения додумался до того, до чего не додумались другие.

_________________
Stay on target. Stay on target.


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Sun Nov 21, 2010 5:02 pm 
Offline
Бывший администратор

Joined: Sun Mar 28, 2004 12:19 pm
Posts: 4366
Location: оттуда
Я мало что понял пока. Что надо - то? Научить думать? Думать это как? Решать проблемы?
1. Сформулировать задачу.
2. Разбить на этапы, если сразу не решаемо.
3. Думать.
Примерно 70+20+10% распределения усилий. Не абсолют, конечно. Но, чисто мое имхо. После выполнения п.1 бывает, что последующие пункты и не нужны, проблема решается сама собой.

_________________
Как - то так...


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Sun Nov 21, 2010 9:58 pm 
Offline
Guru

Joined: Mon Mar 29, 2004 11:31 pm
Posts: 2130
Location: 192.168.1.15
pomorin wrote:
Думать это как?

Вот это и есть главный вопрос. Никто ж толком не разбирался.

Но пока нейрофизиологи в тенечке дрыхнут, можно попробовать хотя бы выяснить отличия вышеупомянутого хорошего думателя от думателей похуже. Для этого и нужны примеры того, как несколько человек думают одну мысль, и только один ее додумывает. И примеры из разных областей: набор думательных трюков наверняка зависит от образования и типичных задач. Если соберем достаточно полный набор свойств и методов хороших думателей, можно будет этому обучать, даже не зная, как оно устроено.

_________________
Stay on target. Stay on target.


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Mon Nov 22, 2010 10:34 am 
Offline
Шаман, типа...

Joined: Tue Feb 10, 2004 12:30 pm
Posts: 7305
Location: Pleasant Hill, California
Вот я и процитировал из книги несколько упражнений, как это развивать. Безотносительно к тому, как оно работает. Не умея управлять мыслями, как ты собираешься применять стратегии, основанные на управлении мыслями?

Почему для дошколят делают трёхколёсные велосипеды, а не двухколёсные? По твоей теории выходит -- дай младенцу стратегию знатного велогонщика, и он покатил. Be-be-be!

_________________
А женщина даже в мужской рубашке выглядит гораздо приличнее, чем мужчина в женских колготках! Be-be-be!


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Tue Nov 23, 2010 12:39 am 
Offline
Guru

Joined: Mon Mar 29, 2004 11:31 pm
Posts: 2130
Location: 192.168.1.15
wavebourn wrote:
Вот я и процитировал из книги несколько упражнений, как это развивать. Безотносительно к тому, как оно работает. Не умея управлять мыслями, как ты собираешься применять стратегии, основанные на управлении мыслями?

Да, да, древние египтяне уже давно все открыли, включая теплый ламповый звук. Smile Побаловаться-то можно? Smile В худшем случае лишний раз докажем, что их методы превзойти невозможно.

Quote:
Почему для дошколят делают трёхколёсные велосипеды, а не двухколёсные?

Элементарно. У них центр тяжести гораздо выше, чем у взрослого человека.

Quote:
По твоей теории выходит -- дай младенцу стратегию знатного велогонщика, и он покатил. Be-be-be!


У меня выходит, что если с первого класса ставить детям дыхание и произношение, со временем из них с гораздо большей вероятностью получатся хорошие дикторы, актеры и певцы — а в среднем по популяции улучшится культура речи и состояние здоровья. А теория, что целенаправленное обучение повышает средний уровень владения навыками, отнюдь не моя, детей задолго до меня в школы сгонять начали.

Хорош отлынивать, тащи рассказки, как самым умным был. Smile

_________________
Stay on target. Stay on target.


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Tue Nov 23, 2010 12:46 am 
Offline
Шаман, типа...

Joined: Tue Feb 10, 2004 12:30 pm
Posts: 7305
Location: Pleasant Hill, California
Вот ты вроде-бы за то, чтоб с первого класса ставить дыхание, произношение, и так далее, а потом вдруг бац! - и призываешь тащить случайные находки, как безо всякой постановки дыхания и произношения получилось "быть самым умным"! Так целенаправленное обучение, или случайные находки?

Или я чего-то не понял?

_________________
А женщина даже в мужской рубашке выглядит гораздо приличнее, чем мужчина в женских колготках! Be-be-be!


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Tue Nov 23, 2010 2:33 am 
Offline
Guru

Joined: Mon Mar 29, 2004 11:31 pm
Posts: 2130
Location: 192.168.1.15
wavebourn wrote:
Вот ты вроде-бы за то, чтоб с первого класса ставить дыхание, произношение, и так далее, а потом вдруг бац! - и призываешь тащить случайные находки, как безо всякой постановки дыхания и произношения получилось "быть самым умным"! Так целенаправленное обучение, или случайные находки?

Тебя в школе думать учили (с учетом разницы между "учить" и "заставлять")? Меня нет. Чаще даже наоборот. И посейчас, насколько знаю, не учат. Логика, конечно, лучше, чем вообще ничего, но не сказать, чтобы намного.

В том виде, как у древних мудрецов, в программу средней школы этого не вбросишь. Есть все-таки разница между тайными обществами и конвейерным производством. Стало быть, нужно понять, какие именно навыки и способности следует отращивать, хотя бы чтоб перекомпоновать уже готовое в съедобный для конвейера вид. Если можешь сразу сказать, какие мыслительные навыки и способности за собой замечал — давай. Если трудно сформулировать — тащи конкретные ситуации; навалимся артелью, разберем.

_________________
Stay on target. Stay on target.


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Tue Nov 23, 2010 10:52 am 
Offline
Шаман, типа...

Joined: Tue Feb 10, 2004 12:30 pm
Posts: 7305
Location: Pleasant Hill, California
Я тебе смогу рассказать, что мне помогло, но опять - же это будет в том-же ключе, что и цитата из книжки. Пока небыло некоторых навыков, то никакие НЛП не работали. Бендлер даже лузером обозвал. Тоже мне, великий учитель! Laughing

_________________
А женщина даже в мужской рубашке выглядит гораздо приличнее, чем мужчина в женских колготках! Be-be-be!


 
 Profile  
 
 Post subject: Re: Искусство корректно мыслить
PostPosted: Tue Nov 23, 2010 5:02 pm 
Offline
Бывший администратор

Joined: Sun Mar 28, 2004 12:19 pm
Posts: 4366
Location: оттуда
doldonius wrote:
pomorin wrote:
Думать это как?

Вот это и есть главный вопрос. Никто ж толком не разбирался.
Именно - что подразумевается под словом "думать"?
Quote:
Но пока нейрофизиологи в тенечке дрыхнут, можно попробовать хотя бы выяснить отличия вышеупомянутого хорошего думателя от думателей похуже. Для этого и нужны примеры того, как несколько человек думают одну мысль, и только один ее додумывает. И примеры из разных областей: набор думательных трюков наверняка зависит от образования и типичных задач. Если соберем достаточно полный набор свойств и методов хороших думателей, можно будет этому обучать, даже не зная, как оно устроено.

Я свою методу описал выше. Smile
Разве еще стимул думать забыл упомянуть.

_________________
Как - то так...


 
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 147 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Next

All times are UTC - 8 hours [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2002, 2006 phpBB Group
[ Time : 0.038s | 16 Queries | GZIP : Off ]